6.5 Mitä yhteisömanageri tekee?
Sosiaalinen media on tuonut mukanaan uusia ammattinimikkeitä, kuten yhteisömanagerin. Yhteisömanageri on suora käännös englannin termistä community manager. Tässä postauksessa selvitän, mitä yhteisömanageri tekee ja minkälainen rooli yhteisömanagerilla on yrityksen markkinoinnissa, asiakaspalvelussa ja tuotekehityksessä.
Eli mitä yhteisömanageri tekee?
Yhteisömanagerit ovat monessa yrityksessä varsinaisia moniosaajia. Yhteisömanagerien työ on toimia verkossa organisaation viestinnän, asiakkaiden ja sidosryhmien rajapinnassa. Yhteisön johtamiseen kuuluu pitkälti sisältöjen tuottamista - sekä yksin että sidosryhmien kanssa. Toimenkuvaan sisältyy olennaisesti yhteisön osallistamista, fasilitointia ja joukkoistamista.
Yhteisömanageri on yrityksen sosiaalisten kanavien osaaja ja ylläpitäjä. Hän osaa tuottaa oikeaa sisältöä oikeisiin kanaviin ja ymmärtää yhteisönsä tarpeet ja kiinnostuksen kohteet. Tämän lisäksi työnkuvaan kuuluu myös olennaisesti mittaaminen ja tulosten analysointi, esimerkiksi julkaistujen viestien määrä suhteessa niiden synnyttämään vuorovaikutukseen.
Millainen on hyvä yhteisömanageri?
Yhteisömanagerin tulisi omata erittäin hyvät sosiaaliset ja viestinnälliset taidot. Lisäksi hänellä tulisi olla kyky kuunnella ja ymmärtää yhteisönsä jäseniä. Myös erilaisten keinojen tietäminen, millä yhteisöä saadaan innostettua ja aktivoitua, ovat tärkeitä. On erittäin tylsää, jos yhteisö on passiivinen, missä ei tapahdu yhtään mitään.
Yhteisömanagerin tärkeisiin piirteisiin kuuluu myös kanavien ja trendien seuraaminen, mutta myös laaja ymmärrys maailmasta ja sen ilmiöistä. Yhteisömanagerin tulee olla perillä uusista trendeistä ja ilmiöistä, sillä ensimmäiset reagoijat saavat suurimman huomioarvon. Tärkeää on myös osata luoda kiinnostavaa sisältöä eri kanaviin.
Erityisen tärkeää on uskallus. Yhteisömanagerilla tulee olla uskallusta kokeilla uusia ideoita tai sisältökonsepteja ja kehittää tekemistä palautteen perusteella. Jos yhteisömanageri ei ole rohkea ja innostunut, harvemmin muutkaan jaksavat sitä olla.
Yhteisömanagerin rooli yrityksen asiakaspalvelussa, tuotekehityksessä ja markkinoinnissa
Yhteisömanagerilla on suuri rooli yrityksen asiakaspalvelussa kommunikoidessaan asiakkaiden kanssa eri sosiaalisen median kanavien kautta. Siellä hän keskustelee, auttaa ja vastailee asiakkaiden kysymyksiin. Lisäksi kaikki asiakkaiden palautteet, toiveet ja kehitysehdotukset tulevat yhteisömanagerille, joka tuo ne yrityksen tietoon. Näitä palautteita voidaan hyödyntää tuotekehityksessä.
Yhteisömanagerin rooli markkinoinnissa on suuri. Hän on vastuussa sosiaalisen median kanavista ja markkinoi siellä yrityksen tuotteita tai palveluita ja muita ajankohtaisia asioita. Yhteisömanageri onkin varsinainen moniosaaja.
Lähteet
CMAD Finland. Mitä yhteisömanageri tekee? Luettavissa: https://2019.cmad.fi/postaukset/mita-yhteisomanageri-tekee
Grapevine. Millainen on hyvä yhteisömanageri? Luettavissa: https://grapevine.fi/millainen-hyva-yhteisomanageri-yhteisomanagerointi/
Viestijät. Nettikätilöstä yhteisömanageriksi. Luettavissa: https://viestijat.fi/nettikatilosta-yhteisomanageriksi/#46474da4
Kuvien lähteet
Kuva 1: https://www.cumanagement.com/articles/2018/03/nextgen-know-how-myth-multitasking
Kuva 2: https://davidsonbelluso.com/the-reality-of-multitasking/
Kommentit
Lähetä kommentti