5.1 Yrityksen digitaaliset kanavat
Yritykset hyödyntävät monesti useita eri digitaalisia kanavia. Eri kanavissa mainostusta voidaan tehdä eri tavoin ja suunnata eri kohderyhmille. Yrityksillä voi olla omaa, ostettua ja ansaittua mediaa. Tutustutaan aluksi siihen, miten oma, ostettu ja ansaittu media eroavat toisistaan ja tarkastellaan sen jälkeen, miten näitä voidaan mitata.
Oma media
Jokainen yritys tarvitsee omaa mediaa, sillä omien aineistojen kiinnostavuus ja laatu luovat mielikuvan yrityksen toiminnan ja tuotteiden tai palveluiden laadusta. Omaa mediaa ovat yrityksen omat kanavat, joiden sisältöä yritys hallitsee itse eikä niiden peruskäytöstä tarvitse maksaa. Omaa mediaa voi olla yrityksen verkkosivut, blogi, Youtube -kanava, Facebook -sivut, tiedote tai esite. Tärkeintä omassa mediassa on se, että yritys tekee sisältöihin liittyvät päätökset ja analytiikka on yrityksen hallinnassa.
Yrityksen oman median tulee olla kohderyhmälle hyödyllistä. Mikä tahansa sisältö esimerkiksi omista tuotteista tai palveluista ei välttämättä palvele parhaalla mahdollisella tavalla. Sisällön tulisi herättää asiakkaissa ja muissa sidosryhmissä kiinnostusta yritystä kohtaan.
Ostettu media
Kun yritys maksaa kolmannen osapuolen kanavan hyödyntämisestä, puhutaan ostetusta mediasta. Tällöin yritys ei voi kuitenkaan itse päättää sisällöstä eikä hallita siitä saatavaa dataa. Ostettua mediaa voi olla mainosaika, ilmoitustila, ammattilaiselta tilattu video tai blogi. Ostettua mediaa on myös kaupalliset yhteistyöt ja sponsorointi.
Ansaittu media
Ansaitusta mediasta puhutaan, kun toinen media, esimerkiksi lehti, bloggari tai verkkosivusto, kokee sisällön hyödylliseksi ja päättää jakaa sitä eteenpäin. Ansaittua mediaa on myös se, kun asiakkaat tai yleisö puhuvat tai keskustelevat brändistä. Ansaittu media on yleensä halutuinta näistä kolmesta, koska yleensä asiakkaiden tai jonkun muun median arvio painaa yritykselle enemmän kuin yrityksen oma todistus. Ansaittua mediaa ei kuitenkaan voi saada ennen kuin yrityksellä on omaa sisältöä, mitä jakaa.
Parhaimmillaan kaikki kolme, oma, ostettu ja ansaittu media, tukevat toisiaan ja ovatkin riippuvaisia toisistaan. Oma media ei tuota tuloksia, jos yhtäkään toista kanavaa ei käytetä. Maksettu media ei toimi ilman yrityksen omia sisältöjä. Ansaittu media ei myöskään toimi, jos ei ole mitään sisältöä, jota voisi jakaa. Jotta markkinointi toimisi parhaalla mahdollisella tavalla, tulisi yrityksen hyödyntää kaikkia kolmea kanavaa.
Miten näitä voidaan mitata?
Omaa, maksettua ja ansaittua mediaa voidaan mitata eri yritysten maksullisten kuluttajatutkimuksien avulla. Yleensä mittaamisessa lähdetään liikkeelle mediaseurannasta, johon löytyy myös valmiita työkaluja. Mediaseuranta ei kuitenkaan yksin riitä kertomaan vaikuttavuudesta. Kuluttajatutkimuksen avulla saadaan tietoa mainonnan volyymista, huomioarvosta ja lisäksi ymmärrystä sen vaikutuksesta.
Kommentit
Lähetä kommentti