3.2 Miten maksamme tulevaisuudessa?
Maksaminen on muuttunut vuosien saatossa jo merkittävästi. Käteisen käyttö on vähentynyt ja perinteisen korttimaksamisen rinnalle on tullut digitaalisia kortteja, joita voi käyttää esimerkiksi puhelimella tai älykellolla. Kuluttajat arvostavatkin mobiilimaksamisessa sen helppoutta ja turvallisuutta.
Mobiilimaksaminen selvästi kiinnostaa kuluttajia, sillä jopa 76 prosenttia suomalaisista on jo tehnyt mobiilimaksuja ja ne yleistyvät jatkuvasti. Mobiilimaksamisen yleistyessä itse maksamisesta tulee kuluttajille yhä näkymättömämpi osa. Lisäksi Kaupan liiton tutkimuksen mukaan jo joka viides verkko-ostos tehdään nykyään älypuhelimella.
Maksaminen on jo nyt kokenut muutoksia, mutta miten se tulee muuttumaan tulevaisuudessa? Suomen Pankki on listannut e-kirjassaan tulevaisuuden maksutapoja, joista kerron seuraavaksi.
Tulevaisuuden maksutavat
Tulevaisuudessa me emme maksa, vaan se on siirtynyt täysin sovellusten ja järjestelmien huoleksi. Perinteinen toimintatapa kaupoissa kassan kautta kotiin menemisestä jää maksamisen hoituessa nopeasti ja sujuvasti taustalla puolestamme, ehkä silmiämme räpäyttämällä tai jopa huomaamattamme. Me kuluttajat voimme vain keskittyä nauttimaan ostoksistamme.
Yleisimmissä ostopaikoissamme käytetään sormenjäljen tai kasvojen tunnistusta tai jotakin muuta biometristä tunnistustapaa. Mahdolliseksi voi tulla esimerkiksi sydänkäyrän, tuoksun, lämpötilan tai liikkumisen käyttäminen tunnistusvälineenä. Tällöin riittää, että mobiililaite on matkassa mukana ja käytettävissä. Maksu tapahtuu automaattisesti kaupassa, ilman että maksua täytyisi enää itse vahvistaa tai mobiililaitetta edes kaivaa taskusta.
Jos digitaaliseen lompakkoon voidaan tallentaa kortin tietoja, miksei myös tilin? Puhtaiden ja reaaliaikaisten tilisiirtojen avulla pystytään helposti ja nopeasti siirtämään rahaa mobiilisovelluksella. Rahan siirto onnistuu kaverille, mutta tulevaisuudessa myös kaupan kassalle. Tilisiirtopohjaiset maksut tulevat haastamaan korttimaksuja ja korvaamaan käteistä.
Digitaaliset maksutavat, joita käytän
Käytän itse MobilePay -sovellusta maksamisessa. Sen avulla on helppoa lähettää rahaa, maksaa kaupassa tai verkossa. Rahan lähetys hoituu nopeasti ja vaivattomasti verrattuna esimerkiksi perinteiseen tilisiirtoon, jossa pelkän tilinumeron kirjoittamiseen kuluu jo aikaa.
MobilePayn ja digitaalisten korttien haasteita saattavat olla satunnaiset ongelmat toimivuuden kanssa. Jos esimerkiksi lompakko on kotona ja toimivuuden kanssa on ongelmia, jäävät ostokset tekemättä. Maksu ei myöskään tietenkään onnistu, jos puhelin ei ole mukana tai jos puhelimen akku on loppunut.
Maksamisessa reaaliaikaisuus ja helppokäyttöisyys ovat keskeisessä asemassa. Koska maksut tulevat tulevaisuudessa tapahtumaan jopa huomaamattamme, talouden hallintaan vaaditaan vielä parempia taitoja. Myös maksupalveluiden tuottajien tulee huolehtia riittävän laadukkaista tietoturvaratkaisuista.
Lähteet
Suomen Pankki 10.5.2016. Maksuneuvoston e-kirjanen. Millä tavoin maksamme 2020-luvulla? Näkökulmia tulevaisuuden maksamisratkaisuihin. Luettavissa: https://www.suomenpankki.fi/globalassets/fi/raha-ja-maksaminen/maksujarjestelmat/suomen-pankki-katalystina-maksuneuvosto/maksuneuvoston_e_kirjanen_2016.pdf
Svea 14.8.2019. Miten maksamme tulevaisuudessa? Luettavissa: https://www.svea.com/fi/fi/yritykset/yritysblogi/lue/miten-maksamme-tulevaisuudessa/
Kuvien lähteet
Hyvä blogi, oli mielenkiintoinen ja hyvät lähteet olit valinnut. Kuviakin löytyi. Lähteet hyvin merkittynä, pääsi klikkaamalla katsomaan.
VastaaPoistaKiina aikoo luopua käteisestä https://www.hs.fi/talous/art-2000006667676.html
VastaaPoista