1.6 Kuumimmat digikuluttajatrendit vuonna 2030
Tällä hetkellä teknologia on vuorovaikutuksessa kahden aistimme kanssa, näön ja kuulon. Tähän on tulossa kuitenkin muutos. Kuluttajat uskovat, että vuonna 2030 teknologia pystyy ottamaan mukaansa näkö-, kuulo-, tunto-, maku- ja hajuaistimme sekä myös mielemme.
Maailmanluokan tutkimuksia tarjoava Ericsson listasi viime vuonna julkaisemassaan artikkelissa kymmenen kuuminta kuluttajatrendiä vuonna 2030. Mitä nämä trendit ovat ja miten ne voisivat vaikuttaa elämääni? Nämä selviävät jatkamalla lukemista.
Trendi 1: Aivoistamme tulee ohjauskeskus, jolla pystymme hallitsemaan esimerkiksi AR-laseja 🧠
AR-lasien avulla tiedon saa heti vain ajattelemalla sitä ja vielä suoraan silmien eteen. Tiedon saaminen nopeutuu ja helpottuu entisestään sekä tekee meistä viisaampia. Tiedon nopeutuessa myös tehokkuus koulu- ja työtehtävien hoidossa lisääntyy eikä välttämättä esimerkiksi näppäimistöä tai hiirtä enää tarvita.
Tulevaisuuden AR-lasit antavat meille tietoa suoraan silmiemme eteen. |
Trendi 2: Kuluttajat ottavat kontrollin siitä mitä kuulevat ja mitä muut kuulevat heiltä 👂🏻🗣
Kuulokkeet, jotka kääntävät minkä tahansa kielen miksi kieleksi vain haluaa, olisi mahtava apu arjessa. Tämän avulla kommunikointi ilman yhteistä kieltä ei olisi enää ongelma. Voisimme heittää hyvästit kielimuureille ja väärinymmärryksille. Lisäksi tulevaisuudessa työskentely onnistuisi minkälaisessa ympäristössä tahansa, jos pystyisi vaikuttamaan siihen, mitä taustalta kuulee.
Trendi 3: Ruoka maistuu siltä, miltä vain haluat sen maistuvan 🥗🍔🍣
Omalla kohdallani terveellisen ruoan syöminen helpottuisi entisestään, kun ruoan voisi ainakin välillä muuttaa maistumaan joltain muulta. Tämä trendi vaikuttaisi todennäköisesti myös rahankäyttööni, sillä esimerkiksi ravintoloissa ei tarvitsisi käydä yhtä useasti, jos pystyisi muuttamaan omat ruoat maistumaan ravintolaruoilta.
Trendi 4: Digitaalinen tuoksu 👃🏻
Tällä hetkellä esimerkiksi uusien hajuvesien tilaaminen verkon kautta on vaikeaa, jos tuoksu ei ole ennestään tuttu. Tämän trendin avulla se olisi kuitenkin mahdollista, kun hajuveden tuoksuun pystyisi tutustumaan digitaalisesti. Myös elokuvien katselusta tulisi vielä todentuntuisempi kokemus, jos olisi mahdollista kokea myös elokuvassa vallitsevat tuoksut pelkän katsomisen lisäksi.
Trendi 5: Digitaalinen kosketus 🖐🏻📱
Digitaalinen kosketus helpottaisi tulevaisuudessa verkkokauppaostoksien tekoa. AR-lasien tai digitaalisen rannekkeen avulla esimerkiksi vaatteiden materiaalia pystyisi tunnustelemaan jo ennen tilaamista.
Trendi 6: Vaihtoehtoinen todellisuus 🌴
Fyysinen ja digitaalinen todellisuus tulee sekoittumaan yhteen. Tällöin vierailu läheisten luona olisi mahdollista ilman fyysistä kontaktia. Ulkomailla vierailu olisi myös mahdollista tehdä ilman fyysistä matkustamista, jopa nyt korona-aikaan. Tämä toisi helpotusta myös sisustamiseen ja huonekalujen hankintaan. Uuden huonekalun voisi asettaa digitaalisesti omaan kotiin kokeillakseen sopiiko se ja vasta sen jälkeen sen voisi hankkia itselleen.
Trendi 7: Aitouden todennus ☑
Käytännössä uusi teknologia auttaisi kuluttajia varmistumaan tuotteiden aitoudesta, jolloin väärennösten myyminen eteenpäin ei olisi enää mahdollista. Myöskään virheellistä tietoa ei olisi mahdollista enää levittää, kun tulevaisuudessa uudet digitaaliset palvelut tarkistavat tietojen aitouden.
Trendi 8: Yksityisyyden suojan tulevaisuuden muutokset 👤
Tulevaisuudessa uskotaan yksityisyyden suojaan liittyvien ongelmien olevan ratkaistuja ja kuluttajat pääsevät nauttimaan digitaalisuuden hyödyistä. Kasvojentunnistuksen uskotaan yleistyvän, joka tekee eri paikoissa asioinnista nopeampaa ja myös turvallisempaa.
Trendi 9: Digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet voivat pelastaa planeettamme 💚
Tulevaisuudessa matkustus muuttuu siten, ettei fyysistä matkustamista enää tarvita ollenkaan. Tämä on tietysti ympäristömme kannalta positiivinen asia. Fyysisen matkustamisen tilalle tulee uusia digitaalisia matkustustapoja. Muutos mahdollistaisi matkustamisen yhä useammin ja nopeammin. Matkustamiseen käytettävä aika lyhenisi huomattavasti, kun liikkumiseen paikasta toiseen ei juurikaan enää kuluisi aikaa.
Trendi 10: Kaikkien aistien kattavat palvelut 🛍☀
Kuluttajille aukeaa uusi mahdollisuus vierailla virtuaalisesti haluamassaan paikassa ja päästä käyttämään kaikkia aistejaan. Ostoskeskuksessa vierailu virtuaalisesti säästäisi ainakin arjessa huomattavasti aikaa, kun matkustukseen aikaa ei menisi enää ollenkaan. Kokemus olisi myös todennäköisesti miltei samanlainen kuin kävisi oikeasti fyysisesti paikan päällä, kun näkemisen lisäksi vaatteita voisi koskettaa, ympäristön kuulla ja esimerkiksi ruokakaupassa ruokia voisi haistaa ja ottaa jopa maistiaisia.
Tulevaisuudessa kaupassa käynti voi helpottua huomattavasti. |
Lähteet:
Ericsson ConsumerLab. 10 Hot Consumer Trends 2030. Luettavissa: https://www.ericsson.com/en/reports-and-papers/consumerlab/reports/10-hot-consumer-trends-2030. Luettu: 8.11.2020.
Kuvien lähteet:
Kuva 1: https://venturebeat.com/2020/01/31/apples-ar-glasses-deserve-an-apple-watch-style-early-access-launch/
Kuva 2: https://techtrends.tech/tech-trends/traveling-in-virtual-reality/
Kuva 3: https://www.evolvear.io/augmented-reality-blog/digitalizing-shelf-space-with-ar-for-a-better-in-store-experience/
Ihan mielenkiintoinen blogi. Tyylillisesti vähän arvelutti, kun kirjoitit 'Nämä selviävät jatkamalla lukemista'. Fontti oli liian pientä lukemiseen lähteiden kohdalla.
VastaaPoista