Mitä on digitaalinen liiketoiminta?



Digitaalisuus on nykyään menestyksen edellytys. 

 

Digitaalisen liiketoiminnan ydin on tehdä ihmisten arjesta helpompaa, sekä asiakkaiden että yrityksen työntekijöiden, muuttamalla liiketoimintaprosesseja digitaaliseen muotoon. Toisaalta digitaaliseen liiketoimintaan sisältyy myös fyysisen tuotteen tai palvelun muuttaminen digitaaliseksi, kuten vaikka pankin asiakaspalvelun. Nykyään onkin miltei mahdotonta löytää yritystä, joka ei hyödyntäisi digitaalisuutta jollakin tapaa. 

 

Digitaalisuus mahdollistaa olemassa olevan liiketoiminnan rinnalle kehitettäviä digitaalisia kanavia tai palveluita sekä tarjoaa myös mahdollisuuden kehittää kokonaan uuden liiketoiminnan. Usein digitalisointi saattaa olla yrityksen prosessien automatisointia, joka lisää oleellisesti yrityksen tehokkuutta, mutta on esimerkiksi asiakkaille näkymätöntä.  

 

Kuitenkaan kaikki teknologiahankinnat eivät lukeudu digitaaliseen liiketoimintaan. Vain aidosti yrityksen liiketoimintaa hyödyttävät ja kestävät ratkaisut lukeutuvat siihen, ei liiketoiminnasta irrallaan tehdyt it-hankinnat. Ennen hankkeisiin ryhtymistä onkin tärkeää ottaa huomioon teknologia, liiketoimintatarpeet ja sen käyttäjät. 

 

Digitaalisuuden tuoma muutos näkyy kuitenkin eri toimialoilla eri tavoin. Vähittäiskauppa sekä pankki- ja vakuutusalalla keskitytään digitaalisten kanavien kasvattamiseen. Julkinen puoli sekä energia- ja prosessiteollisuus keskittyy taas digitalisoimaan operaatioita kustannustehokkuuden lisäämiseksi. Mahdollisuuksia digipalveluiden hyödyntämiseen on, mutta oikean tavan löytäminen voi olla vaikeaa.

 

Digitaalisen liiketoiminnan keskiössä on data, tämän lisäksi tulevaisuudessa korostuu myös analytiikan ja tekoälysovellusten merkitys. Asiakasdataa voi hyödyntää markkinoinnissa ja sen kohdentamisessa sekä palvelujen personoinnissa. Yrityksen sisäisistä prosesseista löytyy dataa uusilla tavoilla, esimerkiksi tehokkuudesta ja kannattavuudesta. Haasteeksi voi kuitenkin muodostua oleellisen datan löytäminen.

 

 Oleellisen datan avulla yrityksen on kuitenkin helpompi lähteä kehittämään toimintaansa. Ja mitä helpommin tieto on saatavilla, sitä nopeammin uusia palveluja voidaan kehittää ja sitä pienemmät ovat kehitykseen liittyvät kustannukset. 

 

Digitalisaatio on siis menestyksen edellytys, mutta myös olemassaolon ehto. Digitaalisuutta ei voida enää rajata IT-osastolle, sen vaikutus on asiakasrajapinnasta yrityksen sisäisiin toimintoihin asti. Se parantaa asiakaskokemusta, tehokkuutta ja kilpailukykyä sekä ennen kaikkea luo kokonaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Jos digitaalisuuden mahdollisuuksia ei hyödynnä, voi olla varma, että kilpailijat hyödyntävät. 

 

Yksi oleellisimmista asioista digitalisaatioon liittyen on tehdä ihmisten arjesta helpompaa - puhuttiinpa yrityksen työntekijöistä tai asiakkaista. Hyödyt, joita digitalisaatiolla saadaan aikaan arjessa, näkyvät liiketoiminnan menestyksenä." - Ari Rikkilä








Lähteet:


Accenture. 2014. Kaikki liiketoiminta on digitaalista - mutta mitä sen suhteen pitäisi tehdä? Luettavissa: https://www.accenture.com/fi-en/~/media/Accenture/Conversion-Assets/DotCom/Documents/Global/PDF/Industries_14/Accenture-Digital-Business-Study-Fn.pdf. Luettu: 27.10.2020


Digia Oyj. 21.10.2020. Mitä on digitaalinen liiketoiminta? Luettavissa: https://resources.digia.com/digitaalinen-liiketoiminta. Luettu: 27.10.2020. 


Talentree, Harri Heikkinen. Digitalisaation pikakurssi: hyödyt ja haasteet yrityksille. Luettavissa: https://talentree.fi/softa/digitalisaation-pikakurssi/. Luettu: 27.10.2020. 



Ryhmä C


 



Kommentit